Jak powinna wyglądać recepcja hotelowa i co o niej należy wiedzieć?

Estetyczna, uporządkowana recepcja hotelowa zawsze zrobi na nim dobre pierwsze wrażenie, a tego nie zastąpią nawet najpiękniejsze zdjęcia w folderze. Za każdym razem, kiedy nowy gość wchodzi do hotelu, krytycznym okiem ocenia wygląd hotelowego lobby. Warto więc zadbać o to, by wyposażenie recepcji: lada, szafki, zestawy wypoczynkowe i inne jej elementy budowały pozytywny wizerunek całego hotelu i zachęcały do kolejnych wizyt gości. Ci doceniają zawsze czystość, komfort i przytulność. 

Czy istnieje przepis na idealną recepcję w hotelu?

Nie ma dwóch takich samych recepcji hotelowych. Wygląd lady recepcyjnej i zabudowy recepcji zawsze zależy od tego, jaki styl panuje w hotelu. Czy jest to luksusowy hotel dla gości biznesowych, czy kameralny, niewielki pensjonat dla par, a może rodzinne miejsce na udane wakacje? Hotel ma dwie gwiazdki, czy może jest najbardziej luksusowym obiektem ze SPA w okolicy? W każdym z nich przyjmuje się inne rozwiązania stylistyczne, bo też potrzeby i upodobania gości są różne. Jednak zawsze ważna jest jakość i spójność. Styl recepcji musi zgadzać się ze stylem wnętrz pokojowych, a wszelkie meble mają być trwałe i estetyczne, by służyły przez lata.

Styl recepcji hotelowej

Właściciele i managerowie hoteli mogą zdecydować się na wybór konkretnego stylu, w jakim będzie przygotowana recepcja hotelowa. Każdy styl określany jest przez wybraną kolorystykę, kształty mebli, do niego dobiera się odpowiednie dodatki. Wśród najpopularniejszych typów recepcji są:

  • recepcje loft / loftowe, czyli utrzymane w stylistyce starych fabryk,
  • nowoczesne recepcje z minimalistycznymi dekoracjami i prostymi, najczęściej białymi lub czarnymi meblami. W takich recepcjach często wykorzystuje się meble z bardzo nowoczesnych i trwałych tworzyw,
  • recepcje hotelowe w stylu glamour, czyli urządzone z przepychem, z wykorzystaniem najwyższej jakości materiałów, grubych tkanin i metali szlachetnych i szkła,
  • recepcje w stylu rustykalnym nawiązujące do wiejskiego charakteru wnętrz, doskonałe we wszelkich dworkach, agroturystykach i pensjonatach stawiających na wizerunek retro,
  • recepcje w stylu eko, w których korzysta się z drewna, naturalnych tkanin, produktów pochodzących z recyclingu. Bliskie temu stylowi są także recepcje w stylu skandynawskim,
  • recepcje w stylu angielskim albo prowansalskim, w których wykorzystuje się stylowe meble i dekoracje charakterystyczne dla danego regionu.

Oczywiście style mogą się przenikać, można dodawać im własnego, wyróżniającego charakteru. Warto jednak zawsze pamiętać, że recepcja to nie tylko wizytówka miejsca, ale również miejsce pracy, a aranżacja hotelowej przestrzeni ma być przyjazna także obsłudze hotelu.

Część zewnętrzna recepcji — wejście

Zanim gość dotrze do lady recepcyjnej w hotelu, przechodzi przez drzwi wejściowe. Te trzeba tak zaprojektować, by chroniły wnętrze lobby hotelowego przed ciągłymi podmuchami zimnego powietrza. Samo wejście nie może sprawiać trudności osobom na wózku inwalidzkim oraz gościom ciągnącym ciężkie walizki. Stojąc w drzwiach odwiedzający powinien od razu zauważyć recepcję, w której może odebrać klucze do pokoju.

Rola recepcji w hotelu

Recepcja w hotelu to miejsce, w którym goście meldują się, wymeldowują, dopytują o szczegóły pobytu. Wielofunkcyjna lada recepcyjna powinna mieć efektowny wygląd, ale też musi być wygodna dla wszystkich użytkowników. Wewnętrzna część lady w recepcji wyposażona więc jest w szafki, półki na dokumenty, blat służący do ustawienia wszelkich urządzeń elektronicznych: komputera, kasy, drukarki, czytnika kart oraz kasetki na pieniądze. Niezbędne są też wolne miejsca na ulotki promujące hotel, mapy i przewodniki po okolicy. Recepcja to liczne schowki na dokumenty, karty magnetyczne czy klucze. Oprócz lady w recepcji mogą znaleźć się ponadto witryny, biblioteczki, gabloty, np. na dyplomy, nagrody, pamiątki związane z hotelem i regionem, na czasopisma i książki oferowane gościom. Każdy element lady ze stanowiskami pracowników i gości, musi być dokładnie przemyślany, ważne jest także to, by przy tak intensywnym użytkowaniu elementy wyposażenia recepcji nie zużyły się i nie zniszczyły. Wyposażenie techniczne recepcji musi uwzględniać nie tylko walory estetyczne, ale również potrzeby pracowników obiektu.

Z jakich materiałów produkowane są recepcje w hotelach?

Do najpopularniejszych materiałów, z jakich wykonuje się lady i meble recepcyjne należą:

  • fornir,
  • stal nierdzewna,
  • kamień,
  • drewno,
  • ceramika,
  • cegła,
  • szkło,
  • beton,
  • konglomeraty
  • rozmaite połączenia różnych materiałów budowlanych.

Od tego, z jakiego materiału będzie budowana recepcja, zależy też kolorystyka wnętrz. Beże, brązy, biel to naturalne kolory dla drewnianych wykończeń lub mebli z forniru. Szarości są charakterystyczne między innymi dla stali nierdzewnej, kamienia i oczywiście betonu. Wiele możliwości, gdy chodzi o wybór kolorów, dają konglomeraty i fornir, występujące nawet w bardzo oryginalnych barwach. Najlżejsze, bardzo przejrzyste, świetne do niewielkich holi hotelowych w klimacie nowoczesnym są takie materiały, jak szkło czy stal nierdzewna.

Inne funkcje recepcji hotelowej

Nie tylko po klucze i informacje do recepcji hotelowej zgłaszają się goście. Obok recepcji warto zapewnić miejsce, w którym można porozmawiać, poczytać prasę, obejrzeć telewizję, skorzystać z drobnego poczęstunku. Hol recepcyjny w hotelu warto wyposażyć w zestaw wypoczynkowy, najlepiej w meble tapicerowane, stoliki kawowe, szafki na prasę czy książki. Przydać się może także niewielki barek albo stół jadalniany z krzesłami. Ponieważ w lobby hotelu często panuje spory ruch, wszystkie materiały użyte do wyprodukowania wyposażenia muszą być na najwyższym poziomie, by nie wykazywały przedwczesnego zniszczenia.

Jak zaaranżować recepcję hotelową? — podsumowanie

  • Recepcja jest wizytówką hotelu, nie oszczędzaj na meblach recepcyjnych, bo to one kształtują opinię gości o całym Twoim obiekcie.
  • Wygląd recepcji hotelowej, nawet elementy techniczne, muszą współgrać ze stylem wszystkich wnętrz.
  • Lada recepcyjna ma być praktyczna dla gości i dla obsługi.
  • Stawiaj na wygląd, ale i na jakość elementów wyposażenia.
  • Materiały wykończeniowe warto wybierać pod kątem łatwości czyszczenia i ich trwałości.
Menu